Effectiveness of Using Pocket Book Learning Media in History Subjects For Grade XI IPS Student at MAN 1 South Aceh
Abstract
Study This discuss about effectiveness use of pocket book learning media on the eyes lesson history student class XI IPS MAN 1 South Aceh. Lack of source learning available at school make student must take notes summary material learn and just based on notes the result in low results learning obtained by students. Research This aiming For know results Study student with using pocket book media, and response student after Study using pocket book media. research This use approach quantitative. As for what becomes subject study This is student class XI IPS consisting of 21 students with use instrument collection of test and questionnaire data. Test results student show mark completeness classical student reached 76% which includes in “ good ” category, average class value after use pocket book media reached 74.52 ( good ), while the average value student before using pocket book media is 62. The percentage result response student to use of pocket book media in the eyes lesson history is 79% ( good ). With thus can known How effectiveness use of Pocket Book media in the eyes lesson history.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abd Rahman dkk. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan, Dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam. 2 (1).
Azhar, Arsyad. (2010). Media Pembelajaran. PT Rajagrafindo Persada. Jakarta.
Dimyati, dan Mudjino. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Kustandi, Daddy Darmawan. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Kencana. Jakarta.
Laksita., Suporwoko., & Sri Budiawanti. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Dalam Bentuk Pocket Book Pada Materi Alat Optik Serta Suhu Dan Kalor Untuk Kelas X SMA. JMPF: Jurnal Materi Dalam Pembelajaran Fisiska .3 (1).
Mashita, Maya dan Kokom Komalasari. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Buku Saku Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Menumbuhkan Cinta Budaya Daerah Siswa (Studi Kuasi Ekesperimen Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Malanh). MODELING: Jurnal Progran Studi PGMI. 3 (1)
Mulyatiningsih, Endang. (2019). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. ALVABRTA cv.
Nurmala R, Udiana. (2022). Pengembangan Pocket Book Mathematic,(Pocketmath) Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Siswa. Jurnal Penelitian matematika dan pendidikan Matematika. 5 (1).
Oktaviani, Mellyzar. (2020). Implementasi Pembuatan Bahan Ajar Pocket Book Sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Konsep Dan Kreativitas Mahasiswa. Lantaniada Journal. 8 (2).
Pane, Aprida dan Darwis Dasopang. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman. 3 (2).
Ricardo, Intansari Meilani. (2017). Impak minat dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa (The impacts of students’ learning interest and motivation on their learning outcomes). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. 2 (2).
Rohmawati, Afifatu. (2015). Efektivitas Pembelajaran. JURNAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. 9 (1).
Sa’adah, Risa Nur dan Wahyu. (2020). Metode Penelitian R&D (Research and Development). Malang: Literasi Nusantara.
Satrianingsih dkk. (2017). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Masalah Berbantuan Sciene Pocket Book Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Sikap Terhadap Sains. Journal Of Innovative Science Education. 6 (2).
Setyono, Yulian Adi Dkk. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Fisiska Berupa Buletin Dalam Bentuk Buku Saku Untuk Pembelajaran Fisika Kelas VIII Materi Gaya Ditinjau Dari Minat Baca Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika. 1(1).
Sulfemi dan Supriadi. (2018). Pengaruh Kemampuan Pedagogik Guru Dengan Hasil Belajar IPS. Jurnal Ilmiah Edutecno. 18 (2)
Tafonao, Talizaro. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan. 2 (2).
Wardani, DK. (2020). Pengujian hipotesis (Deskriptif , Komparatif dan Asosiatif). LPPM Universitas KH. A. Wahab Hasbullah.
Wibowo, Agung Edy. (2021). Metodologi Penelitian Pegangan Untuk Menulis Karya Ilmiah. Insania.
Zahro, Mustika dkk. The Implementation Of The Character Education In History Teaching. Jurnal HISTOTICA. 1 (1)
DOI: https://doi.org/10.24815/jimps.v9i3.32525
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah indexed by
___________________________________________________________
JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah
E-ISSN 2614-3658
P-ISSN 2964-7231
Published by History Education Department, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Syiah Kuala in collaboration with "Perkumpulan Prodi Pendidikan Sejarah Se- Indonesia"
W :https://jim.unsyiah.ac.id/sejarah
E : jimsejarah@usk.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0