Pengaruh Model Circuit Learning (CL) Terhadap Keterampilan Berpikir Historis Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI Sma Negeri 3 Kota Tangerang
Abstract
The objective of this study is to assess the impact of the Circuit Learning (CL) model on the historical thinking abilities of students in history education at State Senior High School 3 Tangerang City. The research methodology employed is quasi-experimental, utilizing purposive sampling as the sampling technique. The participants consisted of Class XI.2 as the experimental group and Class XI.3 as the control group. The research findings indicate a significant disparity in historical thinking abilities between the experimental group, which utilized the CL model, and the control group, which employed the discovery learning model. By analyzing the average scores obtained in the posttest, the experimental group achieved an average score of 38.42, while the control group using the discovery learning model obtained an average score of 30.95. A one-tailed t-test was conducted, resulting in the acceptance of the alternative hypothesis (Ha), as the calculated t-value for the experimental group (5.771) exceeded the critical t-value (1.997). In conclusion, there is a discernible discrepancy in the abilities of students between the experimental group utilizing the CL model and the control group employing the discovery learning model. Therefore, the utilization of the Circuit Learning model can enhance historical thinking skills among Grade XI students at State Senior High School 3 Tangerang City.
Keywords: Learning Model, Circuit Learning, historical thinking skills
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aprida Pane, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 03.
Aqib, Z. (2010). Profesionalisme Guru dalam Pembelajaran. Surabaya: Penerbit Insan Cendekia.
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. . Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2005). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Dimyati, M. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Djaali. (2008). Pengukuran dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: PT Grasindo .
Gulo, W. (2010 ). Metodologi Penelitian. Jakarta: Grasindo.
Huda, M. (2013). Metode-Metode Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ibrahim, A., ALang, A. H., Madi, Baharuddin, Ahmad, m. A., & Darmawati. (2018). Metodologi Penelitian. Makasar: Gunadarma Ilmu.
Kerlinger, F. N. (2006). Asas-asas Penelitian Behavioral. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Kustandi, C. d. (2011). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.
Kusuma, M. (2016). Evaluasi Pendidikan: Pengantar, Kompetensi dan Implementasi. Yogyakarta: Prana Ilmu .
Ofianto, & Zahra, N. T. (2021). Assesmen keterampilan berfikir historis (Historical Thinking). Padang: Duta Media Publishing.
Permata, E. A. (2014). Indonesia Journal of History Education, 3.
Purwanto, M. N. (1997). Psikolog Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rusman. (2014). Metode - Metode Pembelajaran. Jakarta : Rajawali Pres.
Sadiman, A. S. (2010). Media Pendidikan : Pengertian Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.
Slamento. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Susanto, H. (2018). Seputar Pembelajaran Sejarah (Isu, Gagasan dan Strategi Pembelajaran). Banjarmasin: Aswaja Pressindo.
Syah, M. (2010). Psikolog Pendidikan dengan Pendekatan Baru . Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Syahrum, & Salim. (2014). Metodelogi Penelitian Kuantitatif. Bandung: Citapustaka Media.
Jurnal
Aswi Milda, H. D. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Circuit Learning Berbantu Media Gambar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Geografi pada Siswa Kelas X SMA Negeri 12 Banda Aceh . Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi FKIP Unsyiah , 35 - 48 .
Fitri, M. (2019). Efektifitas Penerapan Metode Pembelajaran Berfikir Historis Dalam Mata Pelajaran Sejarah Pada Peserta Didik Kelas XII IPS 2 SMA Negeri 7 Banjarmasin.
Ningsih, T. Z. (2021). Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar Digital Dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Historis. Historia Vitae , 1.
Nugroho,M.(2023). Analisis Pengaruh Model Group Investigation Terhadap Kemampuan Berpikir Historis dalam Pembelajaran Sejarah Indonesia.Jurnal Paedagogy, 276-287
Nur Samsiyah, D. P. (2016). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Circuit Learning Dan Metode Pembelajaran Mid (Meaningful Instruksional Design) Terhadap Keterampilan Menulis Cerita Ditinjau Dari Kreativitas Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas 5 Sd Negeri Sekecamatan Balerejo. Al- BidayaH: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 8.
Oktafina Bikhurin'in, A. H. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ips Melalui Metode Pembelajaran Circuit Learning Pada Siswa Kelas V. Magistra, 9.
Sayono, J. (2013). Pembelajaran Sejarah Di Sekolah: Dari Pragmatis Ke Ideali. Sejarah dan Budaya , 7.
Syahrial. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Circuit Learning: Suatu Upaya . Jurnal Ilmiah Dikdaya, 285-292.
Rustamana,Agus. (2019). Model Pembelajaran Sejarah Dengan Pendekatan Induktif Berbasis Masalah untuk Mengembangkan Aspek Berpikir Kesejarahan (Di Sekolah Menengah Atas Kabupaten Serang Propinsi Banten). Jurnal Candrasangkala, 1-11
Wiraguna Sabar, M. Y. (2018). Pengaruh Metode Learning Cycle 5E terhadap Kemampuan Berpikir Historis. Jurnal Candrasangkala.
Sumber Internet
Rambe, R. T. (2011). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Circuit Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Dalam Memahami Materi Menghargai Peninggalan Sejarah Kelas Iv Sdn 006 Kecamatan Senapelan Pekanbaru.
Riley, R.J. (2024). The magnetically stabilized fluidized bed as a solid/liquid separator, M.S. Thesis, University of Michigan, U.S.A.
Primack, H.S. (2024). Method of Stabilizing Polyvalent Metal Solutions, U.S. Patent No. 4,373,104.
DOI: https://doi.org/10.24815/jimps.v9i3.31111
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah indexed by
___________________________________________________________
JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah
E-ISSN 2614-3658
P-ISSN 2964-7231
Published by History Education Department, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Syiah Kuala in collaboration with "Perkumpulan Prodi Pendidikan Sejarah Se- Indonesia"
W :https://jim.unsyiah.ac.id/sejarah
E : jimsejarah@usk.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0