Learning Humanist Islamic Religious Education For Children With Special Needs (Case Study at SLB Negeri Wiradesa Pekalongan)
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Baroroh, H. R., & Muyasaroh, M. (2020). Implementasi Kurikulum 2013 Pada Pembelajaran Pai Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Di Slb Muhammadiyah Sidayu Gresik. Tamaddun, 21(1), 091. https://doi.org/10.30587/tamaddun.v21i1.1380
Budiman, H. (2016). Penggunaan Media Visual dalam Proses Pembelajaran, Al-Tadzkiyyah: , Vol. 7, (2016), h. 177. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(45), 177.
Dahwadin, & Nugraha. (2019). Motivasi dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Mangkubumi Media.
Darman, R. A. (2020). Belajar dan Pembelajaran (Guepedia).
Elsa, N. A., Junaidi, Januar, & Nurhasnah. (2023). Pelaksanaan Pembelajaran PAI pada Anak Berkebutuhan Khusus di SLB Muftia Rahma Tilatang Kamang. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Soshum, 3(4), 56–69. https://doi.org/https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v3i4.2260
Hanum, L. (2017). Pembelajaran Pai Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11(2), 217–236. https://doi.org/10.14421/jpai.2014.112-05
Hasan, S. (2013). Marliana, “ Anatomi Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di Sekolah .” Jurnal Al-Ibrah, 2(1), 60–87.
Hibana, H., Kuntoro, S. A., & Sutrisno, S. (2015). Pengembangan Pendidikan Humanis Religius Di Madrasah. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 3(1), 19–30. https://doi.org/10.21831/jppfa.v3i1.5922
Jauhari, A. (2017). Pendidikan Inklusi Sebagai Alternatif Solusi Mengatasi Permasalahan Sosial Anak Penyandang Disabilitas. IJTIMAIYA: Journal of Social Science Teaching, 1(1). https://doi.org/10.21043/ji.v1i1.3099
Juwariyah, J. (2009). PENGERTIANDAN KOMPONEN-KOMPONEN PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF MAHMUD YUNUS DAN MUHAMMAD ’ATHIYAH AL-ABRASYI (Tinjauan Analisis Kritis). Mukaddimah, XV(26), 73–88. http://digilib.uin-suka.ac.id/8623/1/JUWARIYAH PENGERTIANDAN KOMPONEN-KOMPONEN PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF MAHMUD YUNUS DAN MUHAMMAD %27ATHIYAH AL-ABRASYI %28TINJAUAN ANALISIS KRITIS%29.pdf
M. Arif. (2019). PENERAPAN PEMBELAJARAN HUMANIS PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA NEGERI 1 BALUNG KABUPATEN JEMBER. IAIN Jember.
Maftuhatin, L. (2014). EVALUASI PEMBELAJARAN ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS (ABK) DI KELAS INKLUSIF DI SD PLUS DARUL ‘ULUM JOMBANG. Religi: Jurnal Studi Islam, 5(2). https://doi.org/10.32938/jipm.6.1.2021.1-7
Maftuhin, M., & Fuad, A. J. (2018). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 3(1), 76–90. https://doi.org/10.33367/psi.v3i1.502
Maisarah, S., Saleh, J., & Husna, N. (2018). ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DAN PERMASALAHANNYA ( STUDI DI KEMUKIMAN PAGAR AIR KECAMATAN INGIN JAYA KABUPATEN ACEH BESAR ) * Alumni Prodi Pengembangan Masyarakat Islam ( PMI ) Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Ar-Raniry Darussalam Banda Aceh ** Dosen pada P. 4(2), 9–25.
Mappasiara. (2018). PENDIDIKAN ISLAM (Pengertian, Ruang Lingkup dan Epistemologinya). Inspiratif Pendidikan, 7(1), 147. https://doi.org/10.24252/ip.v7i1.4940
Maula, A. R. (2021). Konsep Pembelajaran Humanistik dan Relevansinya dalam Pendidikan Agama Islam. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 6(2), 207–221. https://doi.org/10.15575/ath.v6i2.14809
Mohammad, M. S. (2018). Teori Belajar Humanistik Dan Aplikasinya Dalam Pendidikan Agama Islam: Telaah Materi Dan Metode Pembelajaran. ISLAMUNA Jurnal Studi Islam, 5(1), 1–15.
Murdiyanto, E. (2020). Metode Penelitian Kualitatif (Sistematika Penelitian Kualitatif). In Yogyakarta Press. http://www.academia.edu/download/35360663/METODE_PENELITIAN_KUALITAIF.docx
Nasution, F., Anggraini, L. Y., & Khumairani, P. (2022). Pengertian Pendidikan, Sistem Pendidikan Sekolah Luar Biasa, dan Jenis-Jenis Sekolah Luar Biasa. Edukasi Non Formal, 3(2).
Nasution, H. A., & Suyadi. (2020). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Humanistik dengan Pendekatan Active Learning di SDN Nugopuro Gowok. Jurnal Pendidikan Islam UIN Sunan Kalijaga, 17(1), 31–42. https://doi.org/10.24252/jdi.v6i3.6543
Nisa, K. (2020). Panorama Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Anak Berkebutuhan Khusus (Studi Kasus : Sekolah Luar Biasa ABCD Dharmawanita Herlang). Educandum, 6(1), 106–116. https://doi.org/10.31969/educandum.v6i1.339
Noor, T. R. (2017). Analisis Desain Fasilitas Umum Bagi Penyandang Disabilitas (Sebuah Analisis Psikologi Lingkungan). Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 2(2), 187–211. https://doi.org/10.33367/psi.v2i2.438
Nuryati, N. (2022). Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Unisa Press.
Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Pratiwi, & Mutiningsih. (2013). Kiat Sukses Mengasuh Anak Berkebutuhan Khusus. Ar Ruz Media.
Safitri, E. N., & Azzafi, A. (2020). Konsep Humanisme Ditinjau Dari Perspektif Pendidikan. Al Murabbi, 7(1), 78–89.
Setiawan, M. A. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Uwais Inspirasi Indonesia.
Sulthon. (2020). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Rajawali Press.
Ussyarifah, I. (2022). PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS HUMANIS RELIGIUS PADA SISWA ANAK JALANAN DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA ISLAM BUSTANUL ULUM PAKUSARI KABUPATEN JEMBER. UIN Khas Jember.
Wahyuni, A. P., Anjani Purba, A. R., & Rangkuti, H. F. (2022). Peran Guru Dalam Merencanakan Dan Melaksanakan Pembelajaran Di MI Yayasan Perguruan Islam Al-Hasanah. Ibtida’iy : Jurnal Prodi PGMI, 7(1), 13. https://doi.org/10.31764/ibtidaiy.v7i1.10316
Zhafiroh, S., & Zaman, B. (2020). Implementasi Pendidikan Humanis Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMPN 1 Tulung. Quality, 8(2), 187. https://doi.org/10.21043/quality.v8i2.7659
DOI: https://doi.org/10.24815/jimps.v9i2.30389
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah indexed by
___________________________________________________________
JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah
E-ISSN 2614-3658
P-ISSN 2964-7231
Published by History Education Department, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Syiah Kuala in collaboration with "Perkumpulan Prodi Pendidikan Sejarah Se- Indonesia"
W :https://jim.unsyiah.ac.id/sejarah
E : jimsejarah@usk.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0