Urgensi Kesadaran Sejarah Bagi Peserta Didik

Nurul Fauziah Yusran*, Andi Dewi Riang Tati

Abstract


Students should have good historical awareness, as a form of awareness to understand every historical event. History learning is a means of strengthening collective identity, encouraging tolerance, and preventing the repetition of past mistakes. The research study aims to find out how important historical awareness must be possessed by all students as a form of responsibility for history which is embodied in every aspect of their lives. The method used for this research is literature, reviewed from several sources, especially articles related to the writing theme. The research study resulted in an increase in students' history awareness being influenced by the curriculum, educators, methods and use of strategies in learning.

Keywords


Historical Awareness, Historical Learning

Full Text:

PDF

References


Absor, N. F. (2020). Pembelajaran Sejarah Abad 21: Tantangan dan Peluang dalam Menghadapi Pandemi Covid-19. Journal of History Education, 2 (1), 30–35.

Akbar, M. R., Ningtyas, S., Aziz, F., Rini, F., Putra, I. N. A. S., Adhicandra, I., Novita, R., Metra, R., & Junaidi, S. (2023). Multimedia: Teori dan Aplikasi dalam Dunia Pendidikan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Akhmadi, A. (2019). Moderasi Beragama dalam Beragaman Indonesia. Inovasi-Jurnal Diklat Keagamaan, 13 (2), 45–55.

Almarisi, A. (2023). Kelebihan dan Kekurangan Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Sejarah dalam Perspektif Historis. Mukadimah: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-Ilmu Sosial, 7 (1), 111–117.

Anggo, A. Y., Santoso, G., Wuriani, D., & Bosawer, A. (2023). Mengidentifikasi Peluang dan Tantangan yang Muncul dari Keragaman Budaya Indonesia Secara Mandiri dan Critical Thingking. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2 (4), 310–331.

Bahri, B., Bustan, B., & Tati, A. D. R. (2018). Democracy Values on Learning Local History of South Sulawesi.

Bahri, B., Misnah, M., & Tati, A. D. R. (2019). The Development of History Learning Media Based on Local Age in Increasing Students’ Understanding on Local History Lectures.

Bahri, B., Nuriah, T., & Idris, A. (2018). Development of Local Historical Learning Resources South Sulawesi Based on Character Education in Department of Historical Education Faculty of Social Science at State University of Makassar. American Journal of Educational Research, 6 (3), 220–237.

Bahri, B., Syukur, M., Jumadi, J., & Tati, A. D. (2023). Need Analysis of Character Education-Based Local History Learning Resources. Journal of Social Studies Education Research, 14 (4), 406–437.

Budiarta, I. W. (2023). Integrasi Kearifan Lokal Mulat Sarira dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal IKA, 21 (1), 1–7.

Fahruddin, F. (2020). Evaluasi Program Pembelajaran Sejarah Menggunakan Model Context, Input, Process, Product (CIPP). Historia: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 8 (2), 199–211.

Firdaus, A. H., Purnomo, A., & Ahmad, T. A. (2018). Kesadaran Sejarah Siswa Terhadap Ketokohan dan Keteladanan Sunan Kudus Di MA Qudsiyyah Kudus Tahun Pelajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education, 6 (2), 150–161.

Firmansyah, H., Noor, A. S., & Chalimi, I. R. (2021). Penggunaan Biografi Sultan Syarif Abdurrahman Alkadrie Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah. Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 11(2), 158–172.

Hatta, K. (2016). Trauma dan Pemulihannya uatu Kajian Berdasarkan Kasus Pasca Konflik dan Tsunami. In “ Ar-Raniry Press.” Dakwah Ar-Raniry Press.

Kamza, M., Rasnawi, R., & Furqan, M. H. (2020). Pendidikan Humanistik Melalui Pembelajaran Sejarah (Suatu Kajian Terhadap Pencapaian Tujuan Pendidikan Nasional). Seminar Nasional Peningkatan Mutu Pendidikan, 1(1), 33–39.

Karmela, S. H. (2021). Pembelajaran Sejarah melalui Metode Karyawisata untuk Meningkatkan Kesadaran Sejarah Bagi Mahasiswa Pendidikan Sejarah FKIP Unbari. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 11(1), 102–107.

Kusuma, S. P., & Tati, A. D. (n.d.). Narasi Pancasila Dan Tujuan Pendidikan Nasional dalam Sejarah Sistem Pendidikan Nasional Di Indonesia. Pattingalloang, 8, 11–20.

Kuswono, K., Sumiyatun, S., & Setiawati, E. (2021). Pemanfaatan Kajian Sejarah Lokal Dalam Pembelajaran Sejarah di Indonesia. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian Lppm Um Metro, 6 (2), 206–209.

Lamato, S. A. (2016). Penanaman Kesadaran Sejarah dan Sikap Nasionalisme dalam Pembelajaran Sejarah Di SMA Negeri 2 Banggai. ISTORIA Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sejarah, 12 (2).

Mulyawan, R. A., Musadad, A. A., & Pelu, M. (2023). UPAYA MENINGKATKAN KESADARAN SEJARAH SISWA MELALUI PEMBELAJARAN MUSEUM KERATON KASUNANAN SURAKARTA DI ERA MILENIAL. Prosiding Seminar Nasional FISIP UNNES, 91–107.

Nazir, M. (2003). Metode Penelitian, Jakarta, Ghalia Indonesia, Cet. Ke-5. Hal.

Pertiwi, E. Y. R. (2018). UPAYA MENINGKATKAN KESADARAN SEJARAH NASIONAL DALAM ERA GLOBALISASI: Sejarah, Kesadaran, Era Globalisasi. Civic Edu: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 2(1), 1–10.

Pratama, F., & Hidayat, A. (2022). Penerapan dan Posisi Mata Pelajaran Sejarah dalam Kurikulum Pendidikan Era Presiden SBY 2004-2014. HISTORIA, 1.

Riadi, F. S., & Dewi, D. A. (2022). Eksistensi dan Penguatan Nilai-Nilai Ideologi Pancasila di Masyarakat pada Era Revolusi Industri 4.0. Antropocene: Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora, 2(3), 72–78.

Rohani, S., & Sumantri, Y. K. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Melalui Strategi Go To Your Post. FACTUM: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 9(1), 51–60.

Romy, E., Se, B. A., & ARDANSYAH, M. (2022). Teori dan perilaku Organisasi. umsu press.

Saleh, M. (2021). Semangat Kebangsaan Berbasis Peristiwa Sejarah Lokal untuk Membangun Kesadaran Sejarah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3579–3585.

Setyawan, C. D., Sariyatun, S., & Indrawati, C. D. S. I. (2021). Penanaman Nilai-nilai Sejarah Lokal melalui Forum Diskusi Komunitas Sejarah. BIHARI: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Ilmu Sejarah, 4(2).

Suryana, S., Sekaran, U., Lee, S., Stearns, T., & Geoffrey, G. M. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. International Journal of Management, 3(11), 1–14.

Susanto, H., Prawitasari, M., Akmal, H., Syurbakti, M. M., & Fathurrahman, F. (2023). Efektivitas Penggunaan Buku Ajar Mata Kuliah Media Pembelajaran Sejarah. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 8(1), 1–10.

Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran guru sejarah abad 21 dalam menghadapi tantangan arus globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43–50.

Susilo, A., & Sofiarini, A. (2020). Pembelajaran Sejarah Online Mahasiswa STKIP PGRI Lubuklinggau Di Masa Pandemik Covid 19. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 3(1), 24–32.

Wardhana, I. J. K. (2023). Historiografi Pendidikan Indonesia: Genealogi Pendidikan Karakter dalam Lipatan Kesejarahan-Jejak Pustaka. Jejak Pustaka.

Widiatmaka, P., Purwoko, A. A., & Shofa, A. M. A. (2022). Rumah Radakng dan Penanaman Nilai Toleransi di Masyarakat Adat Dayak. Dialog, 45(1), 57–68.

Wiyanarti, E., Supriatna, N., & Winarti, M. (2020). Pengembangan sejarah lokal sebagai sumber pembelajaran sejarah yang kontekstual. FACTUM: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 9(1), 67–74.




DOI: https://doi.org/10.24815/jimps.v9i2.30382

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah indexed by

sinta_logodoaj_logoDimensions_logoCROSSREF_logoROAD_logoPKP_Index_logoGoogle_Scholar_logogaruda_logoonesearch_logoBASE_logoWordcat_logo

___________________________________________________________
JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah

E-ISSN 2614-3658
P-ISSN 2964-7231

Published by History Education Department, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Syiah Kuala in collaboration with "Perkumpulan Prodi Pendidikan Sejarah Se- Indonesia"
W :https://jim.unsyiah.ac.id/sejarah
E : jimsejarah@usk.ac.id

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0