Outdor Learning Sebagai Penerapan P5 Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Sejarah
Abstract
This research aims to find out how learning outside the classroom as an implementation of the P5 Independent Curriculum at SMAN 22 Gowa can provide learning motivation and improve student learning outcomes. Learning outside the classroom is an effort to direct students to carry out activities that can lead them to observe the surrounding environment, in accordance with the material being taught. So that education outside the classroom is more focused on experience and environmental education which greatly influences students' intelligence. In line with the Merdeka Curriculum through P5 (Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila). The techniques for collecting data using observation, interviews and documentation that are the samples in this research are: Teachers, students as the main source of information for researchers.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aditia, D., Ariatama, S., Mardiana, E., & Sumargono, S. (2021). Pancala APP (Pancasila’s Character Profile): Sebagai Inovasi Mendukung Merdeka Belajar Selama Masa Pandemik. EDUKASI: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 13(2), 91–108.
Ahsani, E. L. F., & Ningsih, A. (2020). Pengaruh Pembelajaran Melalui Program TVRI Terhadap Aspek Psikomotorik Peserta didik SD di Masa Pandemi Covid-19. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 145–154.
Bahri, B., Misnah, M., Rahmatullah, R., Asmunandar, A., Tati, A. D. R., Jumardi, J., Jauhar, S., & Kamaruddin, S. A. (2022). Application of Problem-Based Learning Model at The State of 2 Majene First Middle School. SHS Web of Conferences, 149, 1008.
Balaka, M. Y. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif.
Budiarti, Y. F., Bahri, B., & Ansyar, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Peningkatan Hasil Belajar IPS Pada Peserta didik SMPN 36 Bandar Lampung. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 4(2), 387–392.
Dewi, K. T. (2021). Pengaruh Pembelajaran Luar Kelas (Outdoor Learning) Berbentuk Jelajah Lingkungan dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Biologi Peserta didik Kelas X SMA Negeri 1 Gianyar. Wahana Matematika Dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, Dan Pembelajarannya, 15(1), 110–120.
Harahap, M., Mujib, A., & Nasution, A. S. (2022). Pengembangan Media Uno Math untuk Mengukur Pemahaman Konsep Luas Bangun Datar. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 2(1), 209–217.
Harahap, S. H., & Ramadan, Z. H. (2021). Dampak game online Free Fire terhadap hasil belajar peserta didik sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1304–1311.
Isma, T. W., Putra, R., Wicaksana, T. I., Tasrif, E., & Huda, A. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Peserta didik melalui Problem Based Learning (PBL). Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 155–164.
Kristiyani, T. (2020). Self-regulated learning: Konsep, implikasi dan tantangannya bagi peserta didik di Indonesia. Sanata Dharma University Press.
Meyer, F., Johansz, D., Laumaly, A., Porumau, D., Lestari, L., Sugiarto, S., Lainsamputty, J. M., Inuhan, M., Pakniany, D., & Wetamsair, J. (2023). Pembelajaran Outdoor Learning “Pohon Singgah” Berbasis Lingkungan dan Teknologi pada Anak-Anak di Desa Patti. Jurnal Masyarakat Madani Indonesia, 2(2).
Phafiandita, A. N., Permadani, A., Pradani, A. S., & Wahyudi, M. I. (2022). Urgensi evaluasi pembelajaran di kelas. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 3(2), 111–121.
Rahmatunnisa, S., & Herviana, F. (2021). Hubungan Antara Kegiatan Outing Class Dengan Kemampuan Kognitif Materi Makhluk Hidup Di Sekolah Ramah Anak. EL-Muhbib Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 5(1), 12–25.
Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya penerapan literature review pada penelitian ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42–51.
Rusli, M. (2021). Merancang penelitian kualitatif dasar/deskriptif dan studi kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48–60.
Rusnaini, Raharjo, Suryaningsih, A., & Noventari, W. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Peserta didik. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(02), 230–249. https://doi.org/10.22146/jkn.67613
Saraswati, D. A., Sandrian, D. N., Nazulfah, I., Abida, N. T., Azmina, N., Indriyani, R., Suryaningsih, S., Usman, U., & Lestari, I. D. (2022). Analisis kegiatan p5 di sma negeri 4 kota tangerang sebagai penerapan pembelajaran terdiferensiasi pada kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 185–191.
Sudirman, W., Idawati, I., & Muhajir, M. (2023). Pengaruh Outdoor Learning Terhadap Kemandirian Belajar dan Hasil Belajar IPS Peserta didik Kelas V SD Wilayah II Kecamatan Simbang Kab. Maros. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2), 1542–1557.
Sulistyo, W. D. (2019). Study on Historical Sites: Pemanfaatan Situs Sejarah Masa Kolonial di Kota Batu sebagai sumber pembelajaran berbasis outdoor Learning. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(2), 124–135.
Syaparuddin, S., Meldianus, M., & Elihami, E. (2020). Strategi pembelajaran aktif dalam meningkatkan motivasi belajar pkn peserta didik. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 30–41.
Thaariq, Z. Z. A. (n.d.). KONSTRUKSI DEMOKRASI BELAJAR: UPAYA DALAM MENYONGSONG ERA REVOLUSI BELAJAR 4.0.
Uno, H. B., & Mohamad, N. (2022). Belajar dengan pendekatan PAILKEM: pembelajaran aktif, inovatif, lingkungan, kreatif, efektif, menarik. Bumi Aksara.
Utama, R. E., Santoso, G., & Asbari, M. (2023). Penguatan Kemampuan Guru Pada Google Meet, Gform, Gclassroom, Breakout Rooms, Jamboard, Recoording, Gdrive, Gdocs, Gmail, Dan Whiteboarding. Journal of Community Service and Engagement, 3(1), 77–85.
DOI: https://doi.org/10.24815/jimps.v9i2.30381
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah indexed by
___________________________________________________________
JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah
E-ISSN 2614-3658
P-ISSN 2964-7231
Published by History Education Department, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Syiah Kuala in collaboration with "Perkumpulan Prodi Pendidikan Sejarah Se- Indonesia"
W :https://jim.unsyiah.ac.id/sejarah
E : jimsejarah@usk.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0