Analysis of The Role of Psychology in Education at SMP Negeri 5 Pamona Puselemba

Yohanis Tarukallo*, Atika Novince, Masril Aguswandi Tudjuka, Ni Made Erliana, Fries Pileman Soa'e Sigilipu, Yuyun Alfasius Tobondo

Abstract


Education is the learning of knowledge, skills, and habits of a group of people passed down from one generation to the next through teaching, research, and training. Psychology is a scientific discipline that examines human behavior and human mental processes and studies the influence of the mental state of organisms and the external environment of individuals. The purpose of this study was to analyze the role of psychology in learning at SMP Negeri 5 Pamona Puselemba. The role of the teacher or educator is very important in knowing the psychology of children. Teachers need to continuously try to understand those they will lead in the educational process; teachers need to study the basic characteristics of students. At SMPN 5 Pamona Puselemba, several psychological factors influence students' education, namely family factors, environmental conditions, intelligence, and interests and talents.

Keywords


Education; Psychology; Educational Psychology

Full Text:

PDF

References


Abd Rahman BP, Sabhayati Asri Munandar, Andi Fitriani, Yuyun Karlina, Yumriani (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Makassar. Volume 2, Nomor 1.

Aiman Faiz, Bukhori Soleh, Imas Kurniawaty, Purwati (2021). Tinjauan Analisis Kritis Terhadap Faktor Penghambat Pendidikan Karakter di Indonesia. Universitas Muhammadiyah Cirebon, Indonesia, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia, Universitas Pendidikan Indonesia, Tasikmalaya, Indonesia. Volume 5, Nomor 4, Halaman 1766 – 1777.

Dian Andriany, Olyvia Wahyuningsih, Nasyfa Najmatul Maulida, Kirei Shakira Lanora Tinanie (2023). Analisis Peran Psikologi Komunikasi Dalam Menganalisis Pola Pacaran Remaja. Universitas Swadaya Gunung Jati. Volume 3 , Number 4.

Fianolita Purnaningtias, Nuril Aika, Lisanatul Fasihah, Moh. Salman Al farisi, Ahmad Sucipto, Zherin Mei Biana Putri (2020). Analisis Peran Pendidikan Moral Untuk Mengurangi Aksi Bully Di Sekolah Dasar. STKIP PGRI Sumenep. Vol.4, No.1.

Harahap, A. S., Nofianti, R., Rahayu, N., & Ginting, D. N. B. (2023). Menggali Kearifan Lokal Etnis Banjar: Peran Orangtua dalam Membentuk Karakter Anak di Desa Kota Rantang Hamparan Perak Kabupaten Deli Serdang. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 961–969. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i3.24930

Hartoyo, R., & Sulistyowati, S. (2023). The Role Of The Legal Aid Post Is In Providing Legal Assistance To Disadvantaged People In Order To Obtain Justice In The Courts Of The Holy Land. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 1599–1611. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i3.25236

Indriati, K. I., Muchlas, M., & Syuti, M. (2023). Kebiasaan Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan Saat Pandemi Covid-19 Di SMK Muhammadiyah Purwodadi Purworejo. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 1319–1332. https://doi.org/doi.org/10.24815/jimps.v8i3.25117

Hardi Budiyana (2020). Peran Psikologi dalam Pendidikan Kristen di Sekolah Kristen. Sekolah Tinggi Teologi Berita Hidup. Vol. 1, No. 1, hlm. 79-91.

Indah Pakaya, Johnny H. Posumah, Salmin Dengo (2021). Pengaruh Lingkungan Sosial Terhadap Pendidikan Masyarakat Di Desa Biontong I Kecamatan Bolangitang Timur Kabupaten Bolaang Mongondow Utara. JAP No. 104 Vol. VII.

Junier Sakerebau. Memahami Peran Psikologi Pendidikan Bagi Pembelajaran. STT Yesyurun Arastamar Seriti-Luwu. Volume 1, no.1.

Kemdiknas. (2003). Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003. Kementerian Pendidikan Nasional: Jakarta.

Lindawati, L. (2023). Pengaruh Penggunaan RRP Dapat Meningkatkan Nilai Belajar Siswa Semester Ganjil di MIN 17 Bireuen Tahun Pelajaran 2022-2023. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(1), 33–52. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i1.24745

Matitaputty, J. K., & Sopacua, J. (2023). The Effectiveness of the Learning Cycle 5E Learning Model in an Effort to Improve Learning Outcomes of History. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(2), 740–747. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i2.24816

Monikasari, M., & Fitriyanti, F. (2023). The Existence of The Malay House ‘Limas Potong’In the Midst of Modernization Currents in the City of Batam 1970-2022. Riwayat: Educational Journal of History and Humanities, 6(2). https://doi.org/10.24815/jr.v6i2.31445

Muhamad Uyun (2020). Peran Psikolog dalam Bidang Pendidikan, Pemerintahan dan Industri. Fakultas Psikologi, Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Indonesia. Volume 7, Nomor 1.

Muhibbin, Syah. (2001). Psikologi Pendidikan dengan Suatu Pendekatan Baru. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Mustahidang Usman, Nurhidaya M. Pengaruh Penguasaan Psikologi Pembelajaran Terhadap Peningkatan Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam. Pendidikan Agama Islam Fakultas Agama Islam Unismuh Makassar. Jurnal Tarbawi, Volume 2, No 2.

Sri Wulan Lindasari, Reni Nuryani, Nunung Siti Sukaesih (2021). Dampak Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Psikologis Siswa Pada Masa Pandemik Covid 19. Prodi Keperawatan Universitas Pendidikan Indonesia. JNC - Volume 4 Issue 2.

Sudjana, Nana. 2000. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Sinar Baru Algensindo.

Suherman, Erman dkk. 2003. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suryabrata, Sumadi, 2004. Psikologi Pendidikan, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada




DOI: https://doi.org/10.24815/jimps.v8i4.29225

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah indexed by

sinta_logodoaj_logoDimensions_logoCROSSREF_logoROAD_logoPKP_Index_logoGoogle_Scholar_logogaruda_logoonesearch_logoBASE_logoWordcat_logo

___________________________________________________________
JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah

E-ISSN 2614-3658
P-ISSN 2964-7231

Published by History Education Department, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Syiah Kuala in collaboration with "Perkumpulan Prodi Pendidikan Sejarah Se- Indonesia"
W :https://jim.unsyiah.ac.id/sejarah
E : jimsejarah@usk.ac.id

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0