Candi Jawar dalam Analisis Ruang Publik sebagai Sumber Sejarah Lokal

Waode Yeny Nurhidayati*, Rizki Agung Novariyanto, Nurcholis Sunuyeko

Abstract


This research is a qualitativeresearch, using a historical and descriptive approach. In this study, researchers will dig up in-depth information regarding the Njawar Temple as a Public Space, as well as how the public's perception of the Njawar Temple as a public space is also a source of local history, of course. The results of this study can be concluded that why is Njawar Temple not as famous as other temples because of its location which tends to be far from the reach of the public, also difficult access to the location and sofar the Njawar Temple which has functioned as a public space is located far from the crowds, until now the Jawar Temple is still full with mystery because not many historical studies have been revealed in it. The function of Jawar Temple in the aspect of public space is as a historical source and as a tourist destination for cultural heritage in the past. Penelitian ini berupa penelitian Kualitatif, dengan menggunakan jenis pendekatan historis dan deskriptif. Dalam penelitian ini peneliti akan menggali informasi sedalam-dalamnya terkait Candi Jawar sebagai Ruang Publik,juga bagaimana pemanfaatan candi Jawar sebagai sumber sejarah lokal. Hasil Penelitian ini dapat disimpulkan bahwa Candi Jawar mengapa tidak se famous Candi lainya karena lokasi nya yang cenderung jauh dari jangkauan Hingga kini candi Jawar masih penuh dengan misteri lantaran belum banyak kajian sejarah yang terungkap didalamnya. Fungsi Candi Jawar dalam aspek ruang public adalah sebagi sumber sejarah dan sebagai destinasi wisata warisan budaya, dahulu dimasa Kerajaan Majapahit Candi Jawar digunakan sebagai tempat Pendidikan atau Mandala Kedewaguruan dan saat ini fungsi candi Jawar dalam aspek ruang public adalah sebagai objek kajian sejarah dan sebagai tempat peribadatan. 

Full Text:

PDF

References


Abdullah, Taufik. 1985. Ilmu Sejarah dan Historiografi. Jakarta: Gramedia.

Abdullah, T. (2010). Sejarah Lokal di Indonesia. Cetakan ke-6. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Atmojo, Junus Satrio, 1999. Vademekum Benda Cagar Budaya, Jakarta: Proyek Peninggalan Sejarah dan Kepurbakalaan Pusat

Carr, Stephen. 1992. Environment and Behavior Series: Public Space. Cambridge: Cambridge University Press.

Creswell, J. W. (2010). Research design: pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan mixed. Yogyakarta. PT Pustaka Pelajar.

Damayanti, Lely Anggi (2018) Strategi Pengembangan Candi Jawar Ombo Sebagai Daya Tarik Wisata Unggulan Di Malang Jawa Timur. Skripsi. STIPAR Yogyakarta.

Daliman, A. 2012. Metode Penelitian Sejarah. Yogyakarya: Penerbit Ombak Indonesia

Jati, S. S. P., & Wahyudi, D. Y. (2015). Situs-situs Megalitik di Malang Raya: Kajian Bentuk dan Fungsi. Jurnal Sejarah dan Budaya, 9(1), 116-128

Maryanto, D. A. (2007). Seri Fakta dan Rahasia di Balik Candi: Mengenal Candi. Yogyakarta: Citra Aji Parama

Purnamasari, I., & Wasino. (2011). Pengembangan Model Pembelajaran Sejarah Berbasis Situs Sejarah Lokal di SMAN Kabupaten Temanggung. Jurnal Paramita, 21(2), 202-212.

Rully, R. (2017). Pengaruh Perubahan Fungsi Public Space Terhadap Kawasan Disekitarnya Studi Kasus Taman Banjarsari Surakarta. Jurnal Teknik Sipil dan Arsitektur, 20(24)

Soekmono. (2005). Candi Fungsi dan Pengertiannya, Cetakan I. Jakarta: Jendela Pustaka.

Widja, I Gde. 1989. Sejarah Lokal Suatu Perspektif dalam Pengajaran Sejarah. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.




DOI: https://doi.org/10.24815/jimps.v8i3.25007

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah indexed by

sinta_logodoaj_logoDimensions_logoCROSSREF_logoROAD_logoPKP_Index_logoGoogle_Scholar_logogaruda_logoonesearch_logoBASE_logoWordcat_logo

___________________________________________________________
JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah

E-ISSN 2614-3658
P-ISSN 2964-7231

Published by History Education Department, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Syiah Kuala in collaboration with "Perkumpulan Prodi Pendidikan Sejarah Se- Indonesia"
W :https://jim.unsyiah.ac.id/sejarah
E : jimsejarah@usk.ac.id

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0