The Influence of the Project Based Learning (PjBL) Model on Student Learning Outcomes in Solar System Material Class VI SD Negeri 22 Banda Aceh

Nur Ayuni Syari, Suci Fitriani, linda vitoria

Abstract


This study aims to determine the effect of the Project Based Learning (PjBL) model on student learning outcomes in the solar system material for class VI SD Negeri 22 Banda Aceh. This research approach is a quantitative approach. This type of research is an experiment with a true experimental design. The population in this study were all students of class VI SD Negeri 22 Banda Aceh with a sample of students in class VI B and VI C. Data collection used tests in the form of pretest and posttest. Data analysis techniques using the N-gain test and independent t-test. The results showed that the significance (2 – tailed) was 0.000. Where 0.000 <0.05 so that there is an influence of the Project Based Learning (PjBL) model on student learning outcomes in the solar system material for class VI SD Negeri 22 Banda Aceh.

Full Text:

PDF

References


Asyafah, A. (2019). Menimbang model pembelajaran (kajian teoretis-kritis atas model pembelajaran dalam pendidikan islam). TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19-32.

Dalyono, M.2010. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta. Dermasistamto, D. (2018). Implementas Startegi Pembelajaran Project Based Learning Pada Peserta Didik Kejar PaketT A Kelas Di PKBM Salam Bantul. J+ PLUS UNESA, 7(2).

Dzuannda. 2011. Design/Pop Up Child Book Puppet Figura Series? Gatotkaca?. Jurnal Library ITS Undergraduate (Online), (http://library.its.undergraduate.ac.id, diakses pada tanggal 12 oktober 2022)

Haryadi, R. (2008). “Ensiklopedia astronomi matahari dan bintang”Erlangga. Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik Dan Konstektual Dalam Pembelajaran Abad 21. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1-27.

Mulyono, H., & Agustin, E. E. (2020). Pengaruh model pembelajaran project based learning terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran pemrograman dasar di smk muhammadiyah 1 padang. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika), 5(1), 20-24.

Rusman. 2014. Model-model Pembelajarn (Mengembangkan Profesionalisme Guru). Jakarta: Raja Grafindo Indonesia.

Sani, A. (2014). Pengaruh Model Project Based Learning (PJBL) terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 159-230.

Sudjana. 2005. Metode Statistika. Bandung: Tarsito.

Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosdakarya.

Sudjana. 2016. Metode Statistika. Bandung: Tarsito.

Suwardi, dkk. 2014. Pengaruh penggunaan alat peraga terhadap hasil pembelajaran matematika pada anak usia dini. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, (Online), Vo. 2, No 4, (jurnal.uai.ac.id/index.php/SH/article/download/177/166., diakses 28 Januari 2018).

Thomas, J.W (2018). Analisis Penggunaa Model Pembelajaran Project Based Learning Dalam Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).

Trulila, I., & Hardi, E. (2022). Pengaru Model Project Based Learning (PjBL) Terhadap Kemampuan Berfikir Analitis Siswa. Bioed: Jurnal Pendidikan Biologi, 10(1), 19-24.

Wicaksana, A.G. L. (2017). Analisis evaluasi hasil belajar tentang muatan nilai-nilai karakter pada buku siswa kelas VI Sekolah Dasar tema 9 menjelajah angkasa luar (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).

Windari, M. A. (2023). Pengaruh Penggunaa Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Pada Hasil Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar Dalam Tema Benda Disekitarku (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Elementary Education Research

Organized by Universitas Syiah Kuala 
Published by Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD)

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Syiah Kuala
Website : http://jim.unsyiah.ac.id/pgsd

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.