PENGEMBANGAN MEDIA POSTER BERBASIS TEKA-TEKI BERGAMBAR PADA MATERI KOLOID DI SMAN 1 DARUL IMARAH

Nurbaity Julianti, Muhammad Nasir, Sri Winarni

Abstract


This study aims to describe the feasibility of pictorial riddle-based poster learning media on colloidal material and describe the responses of teachers and students to pictorial riddle-based poster learning media on colloidal material. This research method uses R&D with a 4-D model, namely, define, design, develop and disseminate. The research subjects were 16 students of class XII IPA 1, consisting of 9 men and 7 women. The instruments used in this study were media validity assessment sheets by experts, teacher responses questionnaire sheets and student responses questionnaire sheets. The results showed that the poster media got very good scores. The feasibility assessment obtained a percentage of 96.4% with a very decent category. The responses of teachers and students respectively obtained 100% and 92.4% in the very good category.

Keyword: Learning Media, Poster, Pictorial Riddle, Colloid


References


Adnyana, G.P. (2012). Keterampilan Berpikir Kritis dan Pemahaman Konsep Siswa pada Model Siklus Belajar Hipotetis Deduktif. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 45(3), 201–209.

Ainina, I.A. (2014). Pemanfaatan Media Audio Visual Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah. Indonesian Journal of History Education, 3(1), 40-45.

Angkowo., & Kokasih, A. (2007). Optimalisasi Media Pembelajaran. Jakarta: PT Grasindo.

Chusni, M.M. (2016). Penerapan Pendekatan Inkuiri, Terbimbing Dengan Metode Pictorial Riddle Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2), 111-123.

Dwiningsih, K., Sukarmin., Muchlis., & Rahma, P.T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Menggunakan Media Laboratorium Virtual Berdasarkan Paradigma Pembelajaran di Era Global. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 156-176.

Eli, R., & Sari. (2018). Pembelajaran Sistem Koloid Melalui Media Animasi Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Tadris Kimiya, 3(2), 135-144.

Indrawati, Mahardika, I.K., & Supeno. (2020). Media Pictorial Riddle Berbasis Pendekatan Inkuiri Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. Webinar Pendidikan Fisika, 5(1). 6-10.

Jalinus, N., & Ambiyar. (2016). Media dan Sumber Pembelajaran Edisi Pertama. Jakarta: Kencana.

Khairunnisa, U., Akhyar, O., & Alicia, A. (2019). Pengembangan Media Wheels Question Pada Materi Sistem Koloid Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI Di SMA Negeri 12 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimia, 2(1),8-12.

Lubis, S.A. (2010). Profesi Keguruan. Bandung: Citapustaka

Maiyena, S. (2014). Pengembangan Media Poster Berbasis Pendidikan Karakter untuk Materi Global Warming. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 17(2), 148-156.

Prabowowati, K., & Hadisaputro, S. (2014). Penerapan Media Chemisol dengan Metode Guided Note Talking pada Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 8(2), 1319-1329.

Pradilasari, L., Gani, A., & Khaldun, I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Pada Materi Koloid Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA. Indonesial Journal of Science Education, 7(1), 9-15.

Prima, E. (2016). Cognitive Science dan Cognitive Development dalam Pemrosesan Informasi (Information Processing) Pada Anak. Jurnal Komunika, 10(2), 219-230.

Purwanto, M.N. (2009). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Rosdakarya Offset

Rizawayani., Sari, S.A., & Safitri, R. (2017). Pengembangan Media Poster pada Materi Struktur Atom di SMA Negeri 12 Banda Aceh. Jurnal Pendidkan Sains Indonesia, 5(1), 127-133.

Utoyo, A.W. (2020). Analisis Komunikasi Visual pada Poster Sebagai Media Komunikasi Mendorong Jarak Sosial di Jakarta Saat Epidemi Covid 19. Jurnal Lugas, 4(1), 35-42.

Wahyuni, D.W., & Hardeli. (2019). Pengembangan Modul Berorientasi Chemistry Triangle Pada Materi Sistem Koloid Untuk Pembelajaran Kimia Kelas XI Tingkat SMA/MA. Journal of Multidisciplinary Research and Development, 2(1), 162-171.

Wardhani, Y.K. (2018). Pengembangan Media Poster untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Jenis-jenis Usaha dan Kegiatan Ekonomi di Indonesia Siswa Kelas V SDN Joho 5 Kecamatan Pace Kabupaten Nganjuk Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Simki-Pedagogia, 2(6), 1-11.

Wati, R., Rusmansyah., & Sholahuddin, A. (2014). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa Kelas XII IPA 2 SMA PGRI 4 Banjarmasin Pada Konsep Sistem Koloid. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 5(2), 20-31.

Yusandika, A.D., Istihana., & Susilawati, E. (2018). Pengembangan Media Poster Sebagai Suplemen Pembelajaran Fisika Materi Tata Surya. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1(3), 187-196.

Zarisa, A., & Saminan. (2017). Penerapan Pembelajaran Inkuiri Menggunakan metode Pictorial Riddle Pada Materi Alat-Alat Optik Untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(1), 1-4.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.