PENGARUH PENGGUNAAN HANDPHONE TERHADAP AKTIVITAS BELAJAR PPKn SISWA SMA NEGERI 1 TEUPAH SELATAN

Nesti Ulandari, Muhammad Yunus, Rizal Fahmi

Abstract


This study aims to know how it is the effect of mobile towards learning activity on the subject of PPKN students of SMA Negeri 1 Teupah Selatan. The approach used in this study is quantitative with a type of comparative research. The sample in this study was 80 students consisting of 8 classes. Methods of data collection using questionnaire and analysis technique using different tests of two sample groups of high quality mobile phone and low. The results of this study are the use of mobile phones affecting the activity of learning PPKN students of SMA Negeri 1 Teupah Selatan, can be seen that the value of SIG. It is 0.026 which is less than 0.05, so it can be concluded that there is an influence of mobile phone use on the Civics learning activities of students at SMA Negeri 1 Teupah Selatan.


Full Text:

PDF

References


Aprilia, N. E., dan Ansor, W. A. (2021), pengaruh penggunaan handphone be4basis android terhadap aktivitas belajar siswa di SD Negeri 107826 pematang sijonam, jurnal pendidikan dan pembela jaran terpadu (JPPT), vol 3, no 2

Arikunto. 2002. Metodologi Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Fadilah, A. (2011), pengaruh penggunaan alat komunikasi handphone terhadap aktivitas belajar siswa smp negeri 66 Jakarta selatan, universitas islma negeri Syarif Hidayatullah

Fatima, Siti dan Mufti, F. (2014). “Pengembangan Media Pembelajaran IPA-Fisika Smartphone Berbasis Android sebagai Penguat Karakter Sains Siswa.” Dalam Jurnal Kurnia,

Irham, M., & Wiyani, N. A. 2016. Psikologi Pendidikan Teori dan Aplikasi dalam Proses Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Muntaha, S. (2018). Pengaruh penggunaan alat komunikasi handphone terhadap aktivitas belajar bahasa Indonesia siswa smpn 3 watansoppeng, universitas muhammadiah makasar.

Nana Sudjan. (2005). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Sinar Baru Algesindo. Bandung

Nuryanto, Heri.(2012). Sejarah Perkembangan Teknologi Informasidan Komunikasi. Jakarta Timur:PT Balai Pustaka.

Saputra R. B. (2019), Hubungan Antara Pengguna Gadget Dan Game Online Dengan Karakter Sosial. Skripsi Universitas Muhammadiyah Magelang, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2019

Setiawati, dan Atmawati, Y. ( 2022). Pengaruh Penggunaan Handphone Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan.

Uswatun. (2016). Dampak Positif dan Negative Hp Bagi Pelajar. Www.Edukasi.kompasiana.com.Jakarta

Vitrianingsih, Sitti, K., dan Inayati, C., (2018). Hubungan Peran Orang Tua Dan Durasi Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Anak Pra Sekolah Di Tk Gugus Ix Kecamatan Depok Sleman Yogyakarta. Jurnal Fomil (Forum Ilmiah) Kesmas Respati, Vol 3,No 2, 2018.

Woga, L., Nurdin, H. A. R., dan Nur, C., (2020), Pengaruh penggunaan Handphone terhadap aktivitas belajar siswa kelas X IPS di SMA Muhammadiyah Maumere, Jurnal OIKOS


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.