Pembelajaran Biologi Dengan Model SAVI Untuk Meningkatkan HOTS Dan Self Regulation Siswa Kelas XI Pada Materi Sistem Gerak
Abstract
Abstract
The SAVI learning model uses all the senses to increase students' learning activities, thereby encouraging students' thinking abilities and demonstrating what they know by involving students' physical, mental and intellectual activities. The aim of this research is to see the relationship between the SAVI model in improving HOTS and self-regulation of class XI students. The population of this research is all class XI students at SMA Negeri 11 Banda Aceh with 71 students as the research sample selected using purposive sampling. The type of research is experimental research with a quantitative approach. Data was collected through pretest and posttest in the form of HOTS questions totaling 20 questions which had been tested for content validity, reliability, level of difficulty and differentiability and a Self regulation questionnaire consisting of 42 statements. Data were analyzed using N-Gain and t test at the α = 0.05 level. The results of the research show that the HOTS and self-regulation of students from the experimental class has increased. The conclusion in this research is that the application of the SAVI model has an effect on HOTS and self-regulation of class XI students in movement system material.
Keywords: HOTS, SAVI Model, Self regulation
Abstrak
Model pembelajaran SAVI menggunakan semua indra untuk menaikkan kegiatan pembelajaran anak didik, sehingga mendorong kemampuan berpikir anak didik dan menunjukkan apa yang mereka ketahui dengan melibatkan aktivitas fisik, mental dan intelektual anak didik. Tujuan penelitian ini untuk melihat hubungan model SAVI dalam meningkatkan HOTS dan Self regulation anak didik kelas XI. Populasi penelitian ini yaitu seluruh peserta didik kelas XI di SMA Negeri 11 Banda Aceh dengan 71 peserta didik sebagai sampel penelitian yang dipilih secara purposive sampling. Jenis penelitian berupa penelitian eksperimen dengan pendekatan kuantitatif. Data dikumpulkan melalui pretest dan posttest berupa soal HOTS berjumlah 20 butir soal yang telah diuji validitas isi, reabilitas, tingkat kesukaran dan daya beda dan angket Self regulation terdiri dari 42 pernyataan. Data dianalisis denganmenggunakan N-Gain dan uji t pada taraf α = 0,05. Hasil penelitian menjabarkan bahwa HOTS dan Self regulation anak didik dari kelas eksperimen terdapat peningkatan. Kesimpulan dalam penelitian ini adalah penerapan model SAVI berpengaruh terhadap HOTS dan Self regulation anak didik kelas XI pada materi sistem gerak.
Kata kunci: HOTS, Model SAVI, Self regulation
Full Text:
PDFReferences
Agustianti, S. (2020). Penerapan Model SAVI untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas XI. Jurnal pendidikan tambusai, 4(2), 1596-1608. https://doi.org/10.31004/ jptam.v4i2.625
Febriyanti, F., & Imami, A. I. (2021). Analisis Self-Regulated Learning dalam Pembelajaran Matematika Pada Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Soulmath : Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika, 9(1), 1–10. https://doi.org/10.25139 /smj.v9i1. 3300
Hasan, S. F., Darmawan, E., & Sukmawati, I. (2023). The Effectiveness of the SAVI Learning Model in Improving Students’ Metacognitive and Critical Thinking Skills in MAN Kota Magelang. Biosfer: Jurnal Tadris Biologi, 14(1), 67-78. http://dx.doi. org/10.24042/biosfer.v14i1.15448
Izzuddin, A. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Savi (Somatis Auditori Visual) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VI Mata Pelajaran IPA di MI NW Bagik Nyala. MASALIQ, 2(5), 658-667. https://ejournal.yasin-alsys.org/index. php/masaliq/article/view/798/611
Laili, M., Aini, N., & Christanti, A. (2020). High order thinking skills (HOTS) dalam penilaian bahasa Inggris siswa SMA. Lintang Songo: Jurnal Pendidikan, 3(1), 18-25. https:// journ al.unusida.ac.id/index.php /jls/article /view/213
Lidya, B. S. (2021). Pengaruh Model Somatic Auditory Visual Intellectual Terhadap Higher Order Thinking Skill dan Self Regulation Peserta Didik Kelas X Mata Pelajaran Biologi (Doctoral Dissertation, U Raden Intan Lampung). http://Rep ository.Radenintan.Ac.Id/16866/
Rahayu, S. (2022). Upaya Eskalasi Hasil Belajar Matematika Siswa SMA Melalui Implementasi Metode Pembelajaran STAD. ISEJ: Indonesian Science Education Journal , 3(3), 127-138. https://siducat .org/index.php /isej/article /view/54
Sutarna, N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI (Somatic Auditory Visual Intellectualy) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 5(2), 119-126. https://journals .ums.ac.id/index.php/ppd/article/view/6068
Tamboto, H. J., Tiwow, G. M., & Evinita, L. L. (2022). The Effect of HOTS Learning and Self Regulation on Students Cognitive Ability at SMK Negeri 1 Modoinding. Asia Pacific Journal of Management and Education (APJME), 5(3), 83-91. https://doi.org/10.32535/apjme.v5i3.1891
Wiono, W. J., Pramudiyanti, P., & Meriza, N. (2021). Quality Analysis of Student Questions for Prospective Teachers of Natural Sciences Teachers Reviewed from Learning Experience. Bioed usiana, 6(1), 1-13. http://repository. lppm.unila.ac .id/337 31/
Refbacks
- There are currently no refbacks.