The Effect of Problem Based Learning Model with Example Non Example Strategy on Student Learning Outcomes on Environmental Pollution Material at SMPN 6 Banda Aceh

Raudhatul Jannah, Andi Ulfa Tenri Pada, Asiah Asiah, Ali Sarong, Nazar Muhammad

Abstract


abstract

Learning methods that use actual problems are called problem-based learning. Students learn how to think critically and solve problems in real situations through this kind of learning. This study aims to determine the effect of using the example non example technique and problem-based learning model on student learning outcomes on environmental pollution material at SMPN 6 Banda Aceh. This study used pretest and posttest control group design in pseudo experimental methodology. All seventh grade students became the population, and class VII1 as the control class and class VII2 as the experimental class. Purposive sampling was used to select the research sample. the process of collecting information on learning outcomes using quantitative descriptive methods on pretest and posttest. The results of the T test analysis showed that there was an influence on the learning outcomes of the experimental and control classes, with a Sig. (2-tailed) <0.05. This study concludes that the use of problem-based learning models with example non example tactics on environmental pollution material affects student learning outcomes.

Keywords: Learning Outcomes, Problem Based Learning

abstrak

Metode pembelajaran yang menggunakan masalah aktualdisebut pembelajaran berbasis masalah. Siswa belajarbagaimana berpikir kritis dan memecahkan masalah dalamsituasi nyata melalui pembelajaran semacam ini. Penelitian inibertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan teknikexample non example dan model pembelajaran berbasismasalah terhadap hasil belajar siswa pada materi pencemaranlingkungan di SMPN 6 Banda Aceh. Penelitian inimenggunakan desain kelompok kontrol pretest dan posttestdalam metodologi eksperimen semu. Seluruh siswa kelas VII menjadi populasi, dan kelas VII1 sebagai kelas kontrol dan kelas VII2 sebagai kelas eksperimen. Purposive samplingdigunakan untuk memilih sampel penelitian. proses pengumpulan informasi hasil belajar dengan menggunakanmetode deskriptif kuantitatif pada pretest dan posttest. Hasil analisis uji T menunjukkan bahwa terdapat pengaruh terhadaphasil belajar kelas eksperimen dan kelas kontrol, dengan nilaiSig. (2-tailed) < 0,05. Penelitian ini menyimpulkan bahwapenggunaan model pembelajaran berbasis masalah dengantaktik example non example pada materi pencemaranlingkungan berpengaruh terhadap hasil belajar siswa.

Kata kunci: Hasil Belajar, Pembelajaran Berbasis Masalah


Full Text:

PDF

References


Aizzah, B. H., Kristiantari, M. G. R., & Saputra, K. A. (2021). Pembelajaran Example Non Example (ENE) berbantuan media gambar untuk meningkatkan hasil belajar ipa sekolah dasar. Jurnal ilmiah pendidikan profesi guru, 4(2), 329-337.https://doi.org/10.23887/jippg.v4i2.35422

Astuti, T. P. (2019). Model problem based learning dengan mind mapping dalam pembelajaran IPA abad 21. Proceeding of Biology Education, 3(1), 64-73. https://doi.org/10.21009/pbe.3-1.9

Huda, M. (2013). Model-model pengajaran dan pembelajaran: Isu-isu metodis danparadigmatis.https://psp.isi.ac.id/books/model-model-pengajaran-dan-pembelajaran-isu-isu-metodis-dan-paradigmatis/

Rifai, A. (2020). Problem Based Learning dalam pembelajaran IPA. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series (Vol. 3, No. 3, pp. 2139-2144).https://jurnal.uns.ac.id/SHES/article/view/57081

Sari, I. F. K., & Arcana, I. N. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dan Example Non Example Terhadap Prestasi Belajar Untuk Siswa Kelas VIII Di MTs Negeri 7 Gunungkidul. Union: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(1). https://doi.org/10.30738/. v6i1.1295

Siregar, E. J. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Example Non Example terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa pada Materi Pokok Koloid. Jurnal Education and development, 7(1), 157-157. https://doi.org/10.30743/cheds. v4i1.3620

Susanti, S., Masriani, S., & Lukman, H. (2017). Pengaruh Model Prombel Based Learning Terhadap Sikap Peduli Lingkungab Siswa SMP NEGERI 6 PONTIANAK.https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/22762

Wardika, I. K., Sulastri, M., & Dibia, I. K. (2014). Pengaruh Model Examples non Examples Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kls V SD di Gugus III Kecamatan Tampaksiring. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1).https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/3091

Yensi, Nurul Astuti. 2012. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples Dengan Menggunakan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Kelas VIII SMP N 1 Argamakmu. Exata10:1, 26-27.https://journal.iainkudus.ac.id/index.php/Quality/article/ view/7300


Refbacks

  • There are currently no refbacks.