Strategi Pengembangan Usaha Pengolahan Biji Kopi Arabika (Studi Kasus Dnd Coffee Farm di Aceh Tengah)

Indra Indra

Abstract


DND Coffee is one of the arabica coffee processing companies that has internal and external factors in its business development. Therefore, this company must have the right business development strategy in order to survive in the competitive global competition. The purpose of this study is to determine the company's internal and external factors and the right strategy to be applied at Dnd Coffee. This research uses the case study method using SWOT analysis. From the results of the study, it was found that DND Coffee Farm companies can implement aggressive strategies, namely utilizing strengths to overcome existing threats

Keywords


DND Coffee, SWOT. Aggressive strategy

Full Text:

PDF

References


Afridhal, M. 2017. Strategi Pengembangan Usaha Roti Tanjong Di Kecamatan Samalanga Kabupaten Bireuen. Jurnal Sains Pertanian, 1(3), 210812.

Aziz, S., Sudrajat, S., Nurahman, I. S., & Kurnia, R. (2021). Strategi Pengembangan Agribisnis Kopi Robusta Untuk Mendukung Pemasaran Biji Kopi Robusta Di Kabupaten Ciamis. Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 7(2), 1526-1536.

Badan Pusat Statistik, 2018. Aceh Dalam Angka 2018: Aceh.

Badan Pusat Statistik, 2020. Statistik Kopi Indonesia 2020: Aceh

David, F.R 2006. Manajemen Strategis Konsep (10 ed.). Salemba Empat. Jakarta.

Direktorat Jenderal Bina Pengolahan dan Produksi Tanaman Hasil Perkebunan. 2003. Kebijakan dan Program Pemasaran dan Pengembangan Industri kopi di Indonesia. Warta Pusat Penelitian Kopi dan Kakao. 19(1):9-21.

FAO (Food and Agricultural Organization). 2015. FAO Coffee Pocketbook 2015. FAO 194. p

Haryanto, B. 2012. Prospek Tinggi Bertanam Kopi. Yogyakarta. Pustaka Baru Press

Isnaini, R., Afifuddin, S., & Lubis, S. (2011). Strategi Pengembangan Usaha Gula Aren di Kabupaten Aceh Tenggara. Agrica Journal, 4(2).

Marimin, M. 2008. Aplikasi Teknik Pengambilan Keputusan dalam Manajemen Rantai Pasok. Bogor: IPB Press.

Muhammad, M., & Ekaria, E. 2019. Strategi Pengembangan Usaha Bawang Merah Lokal Topo di Kecamatan Tidore Utara Kota Tidore Kepulauan. Agrikan: Jurnal Agribisnis Perikanan, 12(2), 209-219.

Narulita, S., Winandi, R., & Jahroh, S. 2014. Analisis dayasaing dan strategi pengembangan agribisnis kopi Indonesia. Jurnal Agribisnis Indonesia (Journal of Indonesian Agribusiness), 2(1), 63-74.

Pratiwi, R. R. 2016. Hambatan dan strategi pengembangan usahatani kopi dalam upaya peningkatan produksi di kecamatan candiroto kabupaten temanggung (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Pudji, R. 2012. Panduan Budidaya dan Pengolahan Kopi Arabika dan Robusta. Penebar Swadaya: Jakarta.

Rahardjo, P. 2012. Panduan Budidaya dan Pengolahan Kopi Arabika dan Robusta. Jakarta: Penebar Swadaya.

Rangkuti. F. 2006. Teknik mengukur dan strategi meningkatkan kepuasan pelanggan. PT. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta.

Supriatna, S., & Aminah, M. 2014. Analisis strategi pengembangan usaha kopi luwak (studi kasus UMKM Careuh Coffee Rancabali-Ciwidey, Bandung). Jurnal Manajemen dan Organisasi, 5(3), 227-243.

Syahputra, M. I. 2019. Analisis Pengembangan Agribisnis Kopi (Coffea sp.) Di Coffee Shop Seladang Cafe (Doctoral dissertation).

Udayana, I Gusti Bagus, 2011. Peran Agroindustri dalam Pembangunan Pertanian

Widayat, Heru P., Ashabul A, Akhmad B. 2015 Dampak Perubahan Iklim Terhadap Produksi, Kualitas Hasil, Dan Pendapatan Petanikopi Arabika Di Aceh Tengah. Jurnal agrisep vol (16) No. 2




DOI: https://doi.org/10.17969/jimfp.v8i4.27803

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pertanian

 

 


E-ISSN: 2614-6053 2615-2878 Statistic Indexing | Citation | Dimensions


Alamat Tim Redaksi:
Fakultas Pertanian,Universitas Syiah Kuala
Jl. Tgk. Hasan Krueng Kalee No. 3, Kopelma Darussalam,
Banda Aceh, 23111, Indonesia.
Email:jimfp@usk.ac.id